We use cookies

We use cookies and other tracking technologies to improve your browsing experience on our website, to show you personalized content and targeted ads, to analyze our website traffic, and to understand where our visitors are coming from. More info

 

Všetko potrebné, čo potrebujete vedieť o dani z nehnuteľností 2022

  • 02-1-2023
  • Real Estate
Facebook

Ak ste sa v roku 2021 nadobudli nehnuteľnosť, stali sa správcom, nájomcom alebo užívateľom nehnuteľnosti, alebo v 2021 došlo k zmene druhu alebo výmery pozemku, účelu využitia stavby, bytu alebo nebytového priestoru alebo vám zaniklo vlastníctvo, správa, nájom alebo užívanie nehnuteľností, ste povinný podať riadne alebo čiastkové priznanie k dani z nehnuteľností.

Daňové priznanie k dani z nehnuteľností na rok 2022 podávate najneskôr do 31.1.2022 a to v nasledovných prípadoch: 

  • ak ste sa v roku 2021 stali vlastníkom, správcom, nájomcom alebo užívateľom nehnuteľnosti,
  • ak došlo k zmene druhu alebo výmery pozemku, účelu využitia stavby, bytu alebo nebytového priestoru (napríklad ste obdržali kolaudačné alebo stavebné povolenie a podobne)
  • pri zániku vlastníctva, nájmu, správy alebo užívania nehnuteľnosti (predali ste, darovali atď)

Pokiaľ ste v minulosti už k danej nehnuteľnosti podali daňové priznanie k dani z nehnuteľností (napr. stali sa vlastníkom nehnuteľnosti v roku 2020,  prvé daňové priznanie ku konkrétnej nehnuteľnosti ste podali do 31.1. 2021) a nič sa po podanom priznaní nezmenilo, na rok 2022 daňové priznanie už nepodávate. Mesto alebo obec vám aktuálny výmer dane zašle automaticky

Ak ste v roku 2021 prestali byť vlastníkmi nehnuteľnosti (napr. v 2021 ste byt predali), ste povinní podať čiastkové priznanie na rok 2022, kde uvediete zánik povinnosti k dani z nehnuteľností.

Pozor! Rozhodujúcim termínom je dátum povolenia vkladu, tj. ak ste napríklad kúpnu zmluvu podpísali v decembri 2021 ale kataster vklad povolil napríklad až 3.1.2022, daňové priznanie podávate až k 31.1.2023. 

Komu a kam podávať daňové priznanie k nehnuteľnosti 

Nakoľko daň z nehnuteľností je miestnou daňou, správcom dane je príslušná obec alebo mesto. Pri dani z nehnuteľnosti nie je podstatné, kde má máte trvalý pobyt alebo sídlo podnikania, dôležité je to, kde sa vaša nehnuteľnosť nachádza. To znamená, že ak napríklad máte trvalý pobyt v Bratislave, ale nehnuteľnosť sa nachádza v Trnave, musíte podať daňové priznanie správcovi dane v Trnave. Ak vlastníte viacero nehnuteľností v rozličných mestách, podávate v každom meste alebo obci za tú nehnuteľnosť, ktorá sa v danej obci alebo meste nachádza. 

Vedeli ste, že daň  možno odpustiť alebo aj znížiť?

To, ktoré nehnuteľnosti sú oslobodené od dane prípadne pri ktorých je možné stanoviť nižšiu daň upravuje § 17 zákona o miestnych daniach. Obec alebo mesto môžu odpustiť alebo znížiť výšku dane z nehnuteľností osobám starším ako 62 rokov alebo ľuďom, ktorí sú ťažko zdravotne postihnutí alebo napríklad ľuďom, ktorí poberajú dávky v hmotnej núdzi.

Formuláre a tlačivá a ako podať 

Daňové priznanie k dani z nehnuteľností podávate na predpísanom tlačive, ktoré je jednotné pre viacero druhov daní, t. j. pre daň z nehnuteľností, daň za psa, daň za predajné automaty a daň za nevýherné hracie prístroje. V prípade, ak však podávate priznanie len k dani z nehnuteľností, je potrebné vyplniť len časti priznania, ktoré sa dani z nehnuteľností týkajú. Ak podávate priznanie k dani z nehnuteľností a aj k dani za psa, uvediete to v tom istom priznaní.

Tlačivo nájdete tu: https://www.mfsr.sk/files/archiv/priloha-stranky/3582/68/Priloha_k_opatreniu_MF_021249_2014_725.pdf

Daňové priznanie podávate osobne, poštou alebo aj elektronicky, pokiaľ má obec túto možnosť zriadenú a máte aktivovaný zaručený elektronický podpis.

Zaujal Vás tento článok? Radi Vám povieme viac